Innowacje w edukacji
Grupa Kapitałowa JSW wspiera podnoszenie kwalifikacji przez pracowników. O roli pracodawcy w procesie edukacji dyskutowano podczas konferencji zorganizowanej w kopalni Pniówek przez JSW oraz JSW Szkolenie i Górnictwo.
Zmienność rynku pracy wymusza ciągłe zdobywanie nowych kompetencji, takich jak umiejętność korzystania z nowych technologii. W procesie kształcenia niezwykle istotna jest też rola pracodawcy. Podobnie jest w górnictwie, a spółki z Grupy Kapitałowej JSW dbają o rozwój kadr między innymi poprzez spółkę JSW Szkolenie i Górnictwo, która oferuje szeroki wachlarz takich możliwości. To właśnie o nich dyskutowano podczas konferencji pt. „Innowacje w edukacji: rozwój – bezpieczeństwo – efektywność” z udziałem przedstawicieli środowiska naukowego oraz przemysłowego.
- Mam nadzieję, że zaprezentowane podczas sesji prace badawczo-rozwojowe pozwolą na wykorzystanie nowoczesnych narzędzi, jak również innych rozwiązań na miarę XXI wieku – mówił Piotr Pyzik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych otwierając piątkową konferencję. – Jestem przekonany, że wprowadzenie innowacyjnych inicjatyw edukacyjnych w tak ważnym sektorze, jak górnictwo skutkować będzie dobrze wykształconymi kadrami, które stanowić będą koło zamachowe rozwoju polskiej gospodarki – dodał minister Pyzik.
Podczas spotkania dyskutowano m.in. na temat doświadczeń związanych z realizacją projektów badawczych i badawczo-rozwojowych. Efekty rocznych prac będzie można wykorzystać do stworzenia nowych technik i metod szkoleniowych.
- Mogliśmy przedstawić nasze dokonania w kreowaniu nowego modelu kształcenia górników i pracowników związanych z obsługą techniczną naszych kopalń – mówi Gabriel Cyrulik, prezes zarządu spółki JSW Szkolenie i Górnictwo i dodaje, że system szkolenia zawodowego w górnictwie musi opierać się na trzech filarach.
Chodzi przede wszystkim o podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników oraz dbanie o jakość kształcenia. Dodatkowo, JSW Szkolenie i Górnictwo wykorzystuje w edukacji technologię wirtualnej rzeczywistości, dzięki której łatwo dostosować każdy poziom szkolenia.
- Realistyczne odwzorowanie w przestrzeni cyfrowej warunków pracy pod ziemią, pozwala kursantom nie tylko utrwalić i uzupełnić wiedzę teoretyczną, ale wykształcić właściwe procedury postępowania w sytuacjach niebezpiecznych, których nie bylibyśmy w stanie stworzyć w realnych warunkach - powiedziała Aldona Urbanek z JSW Szkolenie i Górnictwo.
Partnerami wydarzenia była Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Główny Instytut Górnictwa, Przemysłowa Akademia Rozwoju oraz JSW Nowe Projekty S.A. Patronat honorowy nad konferencją objął prof. Jerzy Lis, rektor Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie oraz Tomasz Cudny, prezes zarządu Jastrzębskiej Spółki Węglowej S.A.
Swoją cegiełkę w procesie kształcenia dokłada również Fundacja JSW, która w ciągu 3 lat działalności wsparła doposażenie 30 klasopracowni: informatycznych, komputerowych, językowych, biologicznych, fizyczno-chemicznych, a także pracowni do nauki zawodu. Te ostatnie wynikają z potrzeb edukacyjnych w lokalnym środowisku, odpowiadają na zapotrzebowanie lokalnego rynku pracy.
Dofinansowanie nowoczesnych laboratoriów stymulujących rzeczywiste warunki wykonywania zawodów takich jak m.in.: technik elektryk, technik górnictwa podziemnego, technik mechatronik, technik automatyk, automatyk, czy technik robotyk, niewątpliwie wpływa na podniesienie kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych uczniów.
Dofinansowanie doposażenia pracowni przez Fundację JSW w nowoczesne pomoce dydaktyczne umożliwia prowadzącemu zajęcia na wyzwolenie pełnej aktywności i potencjału młodzieży. Pełna aktywność uczestników zajęć i wykonywanie ćwiczeń pod nadzorem nauczyciela, samoistnie motywuje młodzież do aktywności i pozwala jej przeżywać treści merytoryczne zajęć, co skutkuje trwałością zdobytych umiejętności. Wielokrotność powtarzanych ćwiczeń decyduje o trwałości uzyskanych kompetencji zawodowych.
Sukcesy uczniów są sukcesami Jastrzębskiej Spółki Węglowej, dlatego Fundacja JSW jest dumna z tego, że może pomagać społeczności, której jest istotną częścią.