Na niekonwencjonalny pomysł poszerzający świadomość ekologiczną wśród uczniów wpadła dyrekcja Szkoły Podstawowej w Gogołowej, która zwróciła się do Fundacji JSW o wsparcie projektu "Bajtle w zegrodzie".
- W ramach projektu dzieci stworzyły własny ogródek ekologiczny, z którego będą korzystać podczas gotowania. Uczniowie tworząc ogródek mogą obserwować zjawiska zachodzące w przyrodzie i zbierać owoce własnej pracy. Jest to żywa pracownia, w której uczniowie mogą prowadzić ciekawe badania i obserwacje - wyjaśnia szkoła.
Podczas zajęć w ogrodzie dzieci będą zdobywać wiedzę na temat roślin, zwierząt oraz ich naturalnego środowiska. Nauczyciele zauważają, że praca w ogrodzie wpłynie na udoskonalenie umiejętności obserwacji i analizy zjawisk, które zachodzą w przyrodzie.
- Uczniowie będą monitorować atmosferę w powstałym ogródku metereologicznym. Jako młodzi badacze sprawdzą m.in. jaka jest temperatura powietrza, czy prędkość wiatru - dodaje placówka.
Projekt jest ugruntowany na podstawach pedagogiki M. Montessori, która zakłada, aby pomóc każdemu dziecku w rozwijaniu jego indywidualnych cech osobowości, w sposób dostosowany do posiadanych możliwości, jak i ograniczeń. Prace w ogrodzie wykonywane są według ustalonego harmonogramu, a każda klasa ma przydzielone ogrodowe obowiązki, z których musi się wywiązać.